Veckans skola

Linus och Anna, 8 år, tycker att semlor smakar smaskens!

Hebert, 72 år, tycker att kaffe och macka aldrig smakar så gott som ute på sjön.

Jaha, detta har man åstakommit denna vecka i skolan. Samt en offert och faktura. Men av någon anledning inga pengar. Imorgon redovisning - sen HALLSBERG!

Snöiga Norrland

Vet inte riktigt hur ni har det med snö i söder, men här i Sundsvall har vi fått oss en rejäl dos. Denna bild tog jag efter en fotografering i Granloholm, promenad mot busstation. Säker en halv meter snö när man kommer några kilometer från stan.

Min engelska i botten

Efter att ha rest runt i ett land där människorna knappt kan ett ord på engelska, är det inte svårt att höja sin egen engelskakunskap till skyarna. Idag föll den dock platt som en pannkaka.

Hade lite frågor angående en faktura från bildbyrån. Ringde upp och bad att bli kopplad till ekonomiavdelningen.

- Hej, Sara heter jag och är fotograf hos er...
- Sorry, can you speak english
- Öhh... yes of course. You see, I've recieved a.... faktura.... and a... lönebesked... ad I don't understand the... taxes.... and the.... arbetsgivaravgift....
- Eh, maybe you can send an swedish email and I will see if someone could translate it for me?
- Öhhh.... yes please!

Helen Sjöholm

Fotade Helen Sjöholm ikväll på konsert. Jag tokälskar mitt yrkesval!

Konserten arrangerade av Kulturskolan i Sundsvall som fyller 50 år i år. Helen Sjöholm bjöds in som gästartist eftersom hon gick på kulturskolan här under hela sin uppväxt. Jag var grymt imponerad över programmet, ungdomarna och Helen också så klart, ståpäls när hon sjöng Gabrielas sång med kör och orkester som ackompanjemang.

Hammarin & Robin

Hammarin & Robin har ny snygg Myspace sida. Check it out!

Sing-a-long

Dagens plugg urartade. Det var roligare att spela Elins fina låt hon skrivit.

Århundradets allvarligaste och seriösaste gäng, speciellt den svartklädda flöjtisten i bakgrunden som inte ler en enda gång.

Changeling

Sista dagen i Lima när Frida och jag bara väntade på att flyget skulle gå fördrev vi tiden med att gå på bio. Vi såg "Changeling" med Angelina Jolie i huvudrollen. Filmen som bygger på en sann historia var ruskigt bra! (och bion billig, 23 kronor).

En till bok

Jag glömde, läste också den här lilla essäboken, "Jag dör men minnet lever", skriven av Henning Mankell. Det är berättelser från hans möten med Aids/HIV sjuka i Afrika. Väldigt bra, men skrämmande läsning.

Seg

Pigg på natten, trött på morgonen. Vaknade 11:30 idag, men min innre klocka var väl inställd på Perutid, 05:30. Dagen har ägnats i en datorbubbla. Jag har redigerat bilder från Peru och skrivit ihop en artikel. Lägenheten ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig och ikväll flyr jag till klasskompisar som troligtvis har det renare än mig.

Machu Picchu

Jetlagad

Klockan är snart 02:00 på natten och efter tre dagars dålig sömn borde jag väl vara trött, men icke. Är nog jetlagen som spökar. Så istället redovisar jag de böcker jag hann läsa igenom under resan i Peru.

"Tusen strålande solar" platsar definitivt i topp 10 av det bästa jag läst i hela mitt liv. Magisk!
"Mig äger ingen" var en fin bok om kärleken till en alkoliserad far. Bra.
"I skuggan av ett brott" började jättebra. Sen vart jag förvirrad och irriterad när författaren blandade dokumentärt med fiktiv roman. Sen mot slutet ångrade jag mig, den var okej.

"En berättelse om kärlek och mörker" hade jag stora förväntningar på efter att ha hört många bra recensioner. Efter knappt 100 sidor gav jag upp. Jag tål inte superdetaljerade beskrivningar av miljöer där handlingen verkar har prioritet två. Så, nej.

"Tyskungen" lånade jag av Ida som vi bodde hos i Peru. Tyvärr hann jag bara läsa halva, måste skaffa mig den här hemma i Sverige snarast. Så spännande!

Åter i vardagen

Första dagen i skolan var helt i min smak. Två intressanta föreläsningar utan mer betungande arbetsuppgift än att lyssna. Jag börjar komma in i det svenska lunket och ser riktigt fram emot vårterminen. Spännande kurser och förhoppningsvis får jag igång lite frilansande om jag har tur.

Min ständige kompanjon Frida har däremot farit ned till Småland och läser distanskurser därifrån ett tag. Efter över 3 veckor där vi knappt avvikit en meter från varandra under dygnens 24 timmar känns det lite tomt. Som tur är finns det gott om andra väldans trevliga människor här i Sundsvall som roar mig!

Frida med Limas kust i bakgrunden.

Världen

Då har man lagt till lite platser på världskartan, bara några platser kvar att se nu...

Hemma

Tänkte bara säga att nu, efter tre dygns hemresa är vi i Sundsvall. Det är kallt, och känns lite konstigt. Nu ska vi äta och dusha oss fräscha, för nåt sunkigare än oss finns nog inte...

Hemresa

Vaskorna ar packade och nu far vi.

Resplanen ser ut som foljande:
Idag åker vi till Piura dar vi spenderar eftermiddagen innan bussen gar mot Lima ikvall klockan 19:00. Vi är framme i Lima dagen efter klockan 10:00. Då ska Frida och jag hitta ett ställe att lägga våra väskor eftersom flyget inte kommer gå förrens 23:40 på tisdag kväll.
Sen flyger vi till Miami - New York - Köpenhamn - Stockholm - Sundsvall. I Sundsvall ar vi fohoppningsvis på torsdag kväll någon gång. Så en härlig resa på tre dagar och tre nätter har vi framfor oss. Men målet är värt resan, vi saknar Sverige och till och med kylan längtar vi efter!

Många Kramar, snart ses vi!/Sara och Frida

Snart hemfard

Antligen bojar den varsta solbrannan lagga sig. Fotterna mina som jag brande varst har borjat inta en harlig blalila farg, vackert.

Chulucanas

Annars har vi firat Davids fodelsedag med en overraskningsfest tillsammans med alla hans peruanska vanner. Frida och jag gjorde svensk kladdkaka som vi bjod pa till efterratt. Till mat lagade Ida spaghetti med kottfarssas. Kottet kopte vi pa marknaden av en dam som stod och viftade bort flugor fran kottet som hangde pa en krok. Sen gick vi till slaktaren som malde det till fars. Fungerar inte direkt som i Sverige som sagt... Men resultatet blev stralande gott, smakade precis som hemma!

For tva dagar sedan tog vi bussen i till Piura, en bussresa pa 1 timma, biljtten kostade 2 kronor. Dar gick vi pa bio, kandes verkligen som att komma tillbaka till civilisationen. Vi sag ... den dar om kungen i England som tva systrar slass om, kommer inte ihag vad den heter men den gar hemma ocksa. Som tur var var den inte dubbad, den hade spansk text i stallet. Den var bra! Pa hemresan tog vi taxi eftersom sista bussen hade gatt. Nar vi alla fyra tagit plats, Ida langst fram, kliver en till dam in och satter sig bredvid Ida, nastan i knat. En sjalvklarhet att taxin ska fyllas till bredden. Sa i en timma satt de dar tillsammans langst fram i bilen och delade pa ett sate hela vagen.

Idag  var vi och besokte Ida pa hennes jobb, ett rehabiliteringscenter for forstands och utvecklingsstorda barn. Mycket spannade! Nu, mat.

I Mancora, innan den solbranda katastrofen. Ovriga: Chulucanas.

Illröda

Frida och jag fick våran sol, och nu får vi sona for det. Vi är sa brända att vi knappt kan sitta stilla utan att gnälla. Inatt hade vi frossa och idag var vi på apoteket for att köpa kräm mot det brända, den verkar inte fungera sa mirakulöst som vi hade hoppats på dock. Annars mår vi bra.

/Solbrända hälsningar från Sara och Frida

Regnigt i Mancora

Den delen av resan som Frida och jag har dromt mest om sen harda c-uppsatstider ar antligen har, och da regnar det. Efter 5 timmars resa kom vi fram till vara drommars mal, Mancora, Perus finaste strand enligt Lonely Travel. Aven den soligaste delen av Peru med sol aret om. Men icke nar vi kom hit. Genomgratt pa hela himmelen. Och nu regnar det. Vi sorjer lite, men sa tanker vi lite positivt ibland. Det ar anda varmt, vi ater gott och billigt, och vi har varandra.
Jag trotsar regnet och badar i hostelets pool

Livet i Chulucanas

Livet i Chulucanas ar lugnt. Vi har det varmt, 28 - 35 grader, men an sa lange ingen sol. Trots det har jag brant mig eftersom jag gick ut utan att smorja in mig... att man aldrig lar sig... For det mesta softar vi pa Idas balkong, laser bocker, ater mat tillsammans eller spelar UNO.

Igar gjorde vi en kortare utflykt med motortaxi till La encantada, en by ut pa landet. Pa vagen passerade vi banan- och mangoodlingar, sma byar med hus som snarare skulle ga under benamningen skjul eller hydda. Overallt rider man pa hast eller kor karra med asna. I den lilla byn som var vart mal tillverkar de "varlds"beromda krukor som ar Perus stolthet och exporteras till ovriga lander i varlden. Svart att tro nar byn var sa primitiv, pa "huvudgatan" vallade de far och getter. I vartenda litet "hus" salde de sina egentillverkade krukor for sa sjukt laga priser att Frida och jag fick total kopmani, Ida fick standigt paminna oss om den lilla detaljen, frakten hem pa flyget.

Pa kvallen blev vi hembjudna till en peruansk familj som gar i samma kyrka som Ida. De bjod pa omradets nationalratt till huvudratt, en speciell fick som man lagar i egenodlad lime, gott! Till huvudratt fick vi get och sotpotatis, aven det slank ned. Maten at vi i deras kombinerade vardagsrum-garage-kok, de bor inte precis som hemma hos oss... De var valdigt trevliga, det trakiga dock ar att ingen kan engelska har, sa Frida och jag hanger som forstaligt inte med hela tiden, men de andra oversatter sa gott det gar.

Pa middag hos Peruansk familj, gruppfoto!

I la encantada

Idag gav oss Frida och jag ut i Chulucanas pa egen hand. Vi shoppade och fick till och med berom av en man for att vi pratade sa bra castellano (spanska)! Vi hittade hem ocksa vilket vi ar stolta over.
Med den bedriften bakom oss aker vi imorgon, bara vi tva, till kusten dar vi ska sova en natt. Dar, i Mancora, ska vi bara sola och bada!!

Framme i Chullucanas

Ja pa det stora hela ar folket trevligt, hostel och mat ar illigt och vi har akt langt, toalt sakert 70 timmar pa buss.

Vi ar framme i Chullucanas nu efter tva natter pa buss, dock med en sex timmars paus i Lima da vi shoppade loss, Converse skor och lite sommarklader. Alla bussresor har verkligen gatt jattebra tycker jag, det tycker inte de andra. Av nagon anledning har jag lyckats fatt Fridas formaga att kunna sova var som helst och narsomhelst. Medan jag har sovit natterna igenom pa bussarna har de andra legat vakna och vridit sig. Jag har blivit en akta backpacker!

Har i Chullucanas har vi bara tagit det lugnt, duschat bort bussunkigheten, atit god och billig mat och druckit nypressade juicedrinkar. Det ar verkligen skillnad pa vader har i norr, har ar det verkligen kokande hett, 35 grader i skuggan, men det ar harligt! I Chullucanas bor det tydligen 70 000 pers, men det kanns som en pytteby. Sma hus, motocykeltaxisar, asnor och hastar rider omkring pa gatorna. Mycket uppmarksamhet far vi ocksa, stora och vita (borjar anta en grisrosa farg) som vi ar!

Planeringen for kommande dagar ar mindre klar, vi tar dagarna som de kommer. Jag kanske ska skriva och fota till nan artikel, Frida och jag vill aka till havet over ett par dagar annars blir det nog mest mindre utflykter och ta det lugnt!

Frida trivs pa Idas balkong.

(har lagt in fler bilder i nedanstaende inlagg)

Tillbaka fr`n Machu Picchu

Ja som sagt, nu ar vi tillbaka i Cusco efter vart aventyr pa Machu Picchu.

I mandags tog vi det bara lugnt i Cusco, solen sken och det var mycket varmt sa vi at glass pa torget och brande vara bleka kroppar. Frida och jag gar numera under namnet "the two rudolph med roda nasor". Sen tog vi en taxi till busstationen som, men dar fanns inga bussar, bara massa taxibilar. Men vi valde ut en trevlig chauffor som tog 25 kronor/person for att kora oss i taxi 10 mil over bergen, helt okej!
Valet av chauffor visade sig vara helt ratt, Ida blev snabbt bundis med honom da hon satt i framsatet och pratade spanska med honom hela resan. Det slutade med att vi efter halva vagen fick besoka hans enkla hem som han stolt visade oss.

Vi kom fram till Ollantaytambo nar det var morkt och checkade in pa vart hostel. Frida och jag som kanske inte riktigt vant oss vid Peruansk standard trvides inte direkt i det kalla dragiga rummet, men vad gora, som trost gick vi ut i den lilla byn och kopte oss vitt brod, philadelphia och varsin snickers i en affar dar alla var fulla, aven kassorskan. Det var tydligen nan fest i byn for plotsligt kom det massa maskerade manniskor som sjong och dansade. Vi stallde oss tryggt bakom ett par poliser, tittade, sen gick vi hem till sunkhostelet och sov.

Morgonen efter, 04:30 ringde klockan och vi ragglade ut i morkret och letade oss fram till tagstationen. Enda sattet att na Macchu Picchu ar via tag, de billigaste biljetterna tur och retur kostade 500 kronor! Men vad gor man inte. Framme i den lilla byn "varmvatten" regnade det, vi kopte varsin poncho och hoppade pa en av bussarna som slingrande tog oss upp till Maccu Picchu.

Inne i omr`det lag molnen tat och vi sag valdigt begrnsat. Men vi hoppade runt bland ruinerna och efter nagra timmar hade det klarnat. Macchu Picchu omradet ar sjukt stort och maktigt, den absolut storsta "utsikt-kultur-historia-natur" upplevelse jag varit med om.
De andra till villa absolut klattra uppfor berget som syns i bakgrunden av ruinerna, jag sa blankt nej med tanke pa skrackupplevelsen i Pisac men blev till slut overtalad. I kon till berget visade det sig att de bara slappte in 400 personer om dagen av sakerhetsskal, "turligt" kom vi alla in, jag som nummer 394 for dagen.

Turen uppfor berget gick ratt uppfor, det var trangt, brant och smala sma oregelbundna stenar att ga pa. Jag tog taten for att fa en bra takt och det gick fin fint, efter en timmar var vi pa toppen och utsikten var helt sjukt vacker! Nere i dalen sag vi hela Macchu Picchu och for att fira det hela at vi mackor med tonsfisk som vi hade med oss!

Efter det orkade vi ett par timmar till bland ruinerna inna vi tog bussen ned till "varmvatten" dar vi sov en natt pa ett hostel for 40 kronor, och betydligt frashare an det forra. Efter tagresan hamtade var favorit chauffor Mario upp oss och korde oss tillbaka till Cusco.

Imorgon aker vi fin buss till Lima, forhoppningsvis tar denna bara 18 timmar.Sen far vi nagra timmar i Lima innan vi tar nya buss upp till Piura, Chullucanas, den tar 14 timmar.
Okej, varldens langsta inlagg, men det ar ju inte var dag man aker till Macchu Picchu sadar.
Vi och i bakgrunden Machu Picchu, lagg garna en tanke till att vi klattrat anda darnereifran till den punkt vi star pa har.

Liten lama i machu picchu. Utsikt, det hogsta berget som sticker upp klattrade vi uppfor. Vi och taget till Machu Picchu. Vi i vara ponchos pa morgonen. Nere i byn "varmvatten" en indianstaty och en julgran gjord av pet-flaskor, miljovanligt!

Info till familj: Nej, min mobil funkar inte men ni kan SMS:a Frida. I Chullucanas tror jag vi kan prata Skype ocksa. Hlasa och gratta bade Kjell och Matz nar jag inte ar hemma. Och okej, jag ska inte klaga pa kylan langre, vi aker ju upp till 35 gradiga Piura nu!

Info till Bjorn: Va!? Var det inte en san hatt du ville ha! Hm... ska fraga Frida om den gar att byta, men det blir nog lite svart....

Cusco och Pisac

Tjo, nyheter fran vart aventyr i Peru!

Forsta dagen har kollade vi in staden Cusco. Vi vandrade langsamt for vi blev vaaaaldigt anfadda pa grund av hojden. For att ta det lugnt gick vi forst pa ett museum om Inka folket, forstad inte sa mycket eftersom allt stod pa spanska, men det var fina grejer. Sen at vi mat, Frida och jag bestallde in en ratt som bestod av ris, pommesfrittes, grillad banan, korv, agg och gronsaker, till det drack vi majsdricka som smakade precis som kall glogg. Gott och billigt, 15 kronor typ.

Annars ar staden valdigt charmig med kullerstensgator, branta trappor och slingriga grander. Mycket turister, men det kanns anda ganska genuint.

Idag gav vi oss ut pa en dagsutflykt till Pisca. Forst en svinlande bussfard pa 40 minuter over hoga berg och laga skyddsracken. Ju langre upp i bergen desto mer gronska och det var muy vackert. Pisca ar en liten by som varje sondag har en stor marknad, sa dar shoppade vi loss for allt vi var varda. Sjukt billiga saker! Och fros gjorde vi ocksa. Det regnade och var svinkallt (sakert max 10-12grader) sa vi kopte mossa och vantar for att varma oss, och sa gick vi pa cafe och drack varm choklad.

Efter en lunch bestande av kyckling, ris och pommes frites bestamde vi oss for att vandra upp till ett par beromda Inkaruiner. I samma ogonblick forsvann alla moln och solen stekte pa som aldrig for. Och det var sa sjukt jobbigt att klattra uppfor berget! Medan de andra tre knatade pa som kvicka lamadjur holl jag pa att svimma for varje trappsteg. De fick hela tiden sitta och vanta pa mig som kom pa efterslnten, jag skyller allt pa att jag inte tal hojden, for SA dalig kondition har jag inte! Men upp kom aven jag efter nagon timma. Och utsikten dar uppe och efter vagen var vart allt besvar! Hoga vattenfall, utsikt over andernas berg, Pisca och dess flod. Aldrig sett sa maffig utsikt forr! Pa tillbaka vagen tog vi dock en taxi...

Bussresan hem fran Pisac var ocksa en upplevelse, vi fick sta hela resan i den halvrangliga bussen, ihopklamda med peruaner. Busschaufforen sag ut som han skulle svimma nar som helst och det gick undan  i kurvorna, men ned kom vi!

Ikvall har vi atit mat pa McDonalds, en BigMac for cirka 30 kronor, dyrt i jamforelse med ovrig mat har men gott var det!

Imorgon aker vi till Ullantayo for att svoa en natt, sen pa tisdag aker vi till Macchu picchu, tillbaka till Cusco pa onsdag, och sen buss till Lima och Piura pa torsdag. Nu stanger internet kafet tydligen, skepp och hoj pa er alla!

Om jag har en anstrangd min ar det for att jag ar anstrang efter den fasansfulla klattringen, jag tackar gudarna att jag inte ska ga i fyra dagar upp till macchu picchu!

Jag och Frida i Pisac. Sa har ser alla damer ut, fargglad kjol och stor hatt, vackert! Utsikt over Inkaruinerna (upp till hoger) och lamningar av terassodlingar som inkaindianerna anvande.
Plaza de armas i Cusco, SOL!

Var taxichauffor fotar oss framfor hans hemstad Urubamba

Framme i Cusco

Jag forsokerlagga upp bilder,men datorerna vi hittar ar inte av det nyaste laget, men sa smaningom kanske...

Vi ar nu framme i Cusco i alla fall. Bussresan som skulle ta 24 timmar visade sig ta drygt 30 timmar.Men det gick valdigt bra. Satena var stora och skona och de gick att falla till nastan helt liggandes. Emellanat fick vi lite mat ocksa, kyckling, ris,pommes frittes, mackor, kakor och dricka. Sa det gick ingen nod pa oss.

Utsikten fran bussen blandades av oken, havsutsikt, nan typ av karg stapp och mer gronskande berg. Dar det fanns gras sag vi flera lamadjur som betade. Som hogst var vi pa cirka 4000 meters hojd och hojdsjukan gjorde av vi fick ont i huvudet, blev trotta och andfadda av allt vi gjorde. Som tur var har vi acklimatiserat oss lite och ar nu lite piggare.

Nat som var kul att se fran bussfarden var Titicacsjon, varldens hogst bvelagna insjo, den ligger pa 3850 meter over havet.

Till Cusco kom vi sen igar kvall och akte direkt till hostellet vi hade bokat: Suecia 2 (Sverige 2). Frida blev alldels salig nar de i receptionen hade en bild av kungafamiljen - Har stannar vi, utropade hon bestamt!
Vi fyra har ett eget rum med toalett och dusch, inte direkt Knaust standard, vi kan kalla det trevligt spartanskt. Men sa kostar det oss 50 kronor natten per person sa vi ar valdigt nojda. Frukost serveras precis utanfor var dorr for det fashionabla priset till 10 kronor.

Annars mar vi alla bra, Frida dras med en forkylning men kampar tappert pa. Idag ska vi utforska Inka indianernas gamla huvudstad Cusco dar vi bor nastan mitt i centrum. Staden ligger pa 3300 meter over havet och det ar inte lika varmthar som i Lima, har ar det val mellan 15-20 grader, men vi tror vi klarar av den nagot kyliga temperaturen....=)

(lyckades fa in bild i underliggande inlagg, tar lite tid, far bli fler en annan dag)

Mot Cusco

Vi har nu kopt bussbiljetter till Cusco, for sakerhetsskull med ett av de dyrare bussbolagen. 24 timmar tar farden och da bjuds det pa frukost, lunch och middag. Vi aker senare i eftermiddag.

Igar firade vi nyarsafton forst pa fin restaurang dar vi at pizza. Sen akte vi till en utsiktsplats vid havet fullt av gringos "utlanningar". Dar at vi efterratt, cheescake med jordgubbar, mums! Sen tittade vi pa fyrverkerierna som los upp hmlen over havet och Lima, vackert! Sen tog vi taxi hem och stupade i sang.

Lima ar fororigt en stor stad och vi akte sjukt mycket taxi igar. Ovarallt syn stora konformade julgranar, kruobbor med dockor i naturlig storlek och tomar. Nyarsafton firades i fargen gult som betyder lycka till, gula hattar, glasogon, halsband och utkladningar.

I Cusco blir vi nog kvar ett tag, vi ska acklamitasera oss till hojden, sen ska kanske Ida och David ska vandra upp medan jag och Frida sitter vantar och tar bussen upp senare. Sa vi kanske blir borta en vecka innan vi aker tillbaka till Lima och sedan 14 timmar buss till Piura, Chulucanas.

Innan bussen gar idag ska vi troligtvis aka till en stor marknad och jag och Frida ska fa shoppa loss lite.

Frida och vart boende forsta natten i Lima. En av alla de krubbor i Lima som finns utplacerade overallt. Placa de Armas i Lima.