Cusco och Pisac

Tjo, nyheter fran vart aventyr i Peru!

Forsta dagen har kollade vi in staden Cusco. Vi vandrade langsamt for vi blev vaaaaldigt anfadda pa grund av hojden. For att ta det lugnt gick vi forst pa ett museum om Inka folket, forstad inte sa mycket eftersom allt stod pa spanska, men det var fina grejer. Sen at vi mat, Frida och jag bestallde in en ratt som bestod av ris, pommesfrittes, grillad banan, korv, agg och gronsaker, till det drack vi majsdricka som smakade precis som kall glogg. Gott och billigt, 15 kronor typ.

Annars ar staden valdigt charmig med kullerstensgator, branta trappor och slingriga grander. Mycket turister, men det kanns anda ganska genuint.

Idag gav vi oss ut pa en dagsutflykt till Pisca. Forst en svinlande bussfard pa 40 minuter over hoga berg och laga skyddsracken. Ju langre upp i bergen desto mer gronska och det var muy vackert. Pisca ar en liten by som varje sondag har en stor marknad, sa dar shoppade vi loss for allt vi var varda. Sjukt billiga saker! Och fros gjorde vi ocksa. Det regnade och var svinkallt (sakert max 10-12grader) sa vi kopte mossa och vantar for att varma oss, och sa gick vi pa cafe och drack varm choklad.

Efter en lunch bestande av kyckling, ris och pommes frites bestamde vi oss for att vandra upp till ett par beromda Inkaruiner. I samma ogonblick forsvann alla moln och solen stekte pa som aldrig for. Och det var sa sjukt jobbigt att klattra uppfor berget! Medan de andra tre knatade pa som kvicka lamadjur holl jag pa att svimma for varje trappsteg. De fick hela tiden sitta och vanta pa mig som kom pa efterslnten, jag skyller allt pa att jag inte tal hojden, for SA dalig kondition har jag inte! Men upp kom aven jag efter nagon timma. Och utsikten dar uppe och efter vagen var vart allt besvar! Hoga vattenfall, utsikt over andernas berg, Pisca och dess flod. Aldrig sett sa maffig utsikt forr! Pa tillbaka vagen tog vi dock en taxi...

Bussresan hem fran Pisac var ocksa en upplevelse, vi fick sta hela resan i den halvrangliga bussen, ihopklamda med peruaner. Busschaufforen sag ut som han skulle svimma nar som helst och det gick undan  i kurvorna, men ned kom vi!

Ikvall har vi atit mat pa McDonalds, en BigMac for cirka 30 kronor, dyrt i jamforelse med ovrig mat har men gott var det!

Imorgon aker vi till Ullantayo for att svoa en natt, sen pa tisdag aker vi till Macchu picchu, tillbaka till Cusco pa onsdag, och sen buss till Lima och Piura pa torsdag. Nu stanger internet kafet tydligen, skepp och hoj pa er alla!


Om jag har en anstrangd min ar det for att jag ar anstrang efter den fasansfulla klattringen, jag tackar gudarna att jag inte ska ga i fyra dagar upp till macchu picchu!



Jag och Frida i Pisac. Sa har ser alla damer ut, fargglad kjol och stor hatt, vackert! Utsikt over Inkaruinerna (upp till hoger) och lamningar av terassodlingar som inkaindianerna anvande.
Plaza de armas i Cusco, SOL!

Var taxichauffor fotar oss framfor hans hemstad Urubamba

Kommentarer
Postat av: Björn

En sån hatt behöver ni inte köpa åt mig...!

2009-01-05 @ 11:19:57
URL: http://bjornshippablogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0