Mycket bra

Hallelujah, man kan knappt tro att det är sant, men bilderna är nu printade och inramade, redo för utställning. Och om inte det vore nog, ute är det 28 grader i skuggan just nu. Helt crazy!

Morgonstund...

Klockan är 07:58. Det är söndag. Jag är på skolan. Bara så ni vet.

Värme!

Tro det eller ej, men även Norrland har fått sommar (över 25 grader idag!)! Det firades med två timmar på Playa Sidelake. Resterande tid av dagen tillbringades i en datasal där det printades ut fotografier i storlek 1 meter långa. Solen sken fint från datasalsfönstret också.

Vi stannade på land, badandet fick de härdade Norrlänningarna hållas med. Galningar.

What i Swedish

Woho, läs om oss på Kamera & Bild!

I dag

Om det är någon som undrar vad jag gör om dagarna i Sundsvall, egentligen, så ser det ut så här, ungefär...

1                                   2                                       3

1. Goodmorning Sunshine utanför mitt fönster
2. Printar ut examensbilder i skolan
3. Kollar magasinet vi gör en sista gång innan det skickas till tryckeriet

4                            5.                          6

4. Lunch på stan
5. En tripp till IKEA, handlar ramar till utställningen i Stockholm
6. 40 stora ramar ska in i liten bil

- Det var längesen mina knän var så här nära varandra. Björn Granat, hem från IKEA.

Kom!

Wokad fläskfilé

Urval

Japp. Av cirka 5000 tagna bilder ska jag göra ett urval ned till 35 till examen, 15 till webbsidan, 4 till tidningen och utställningen.

...ett första urval, cirka 250 bilder
...

Signed, sealed, delivered...

...I'm your's!

Laxsallad

Mot ljuset

Klockan är 23:00 och det är fortfarande ljust ute, galet!

...

...när morgonen gryr...

Dagens mat

Grönsaker i gul curry med jordnötssås

Halling

På söndagar går jag på en kurs i folkdans. Igår fick vi alla öva på norsk halling. En dans som blev lite berömdare i lördags på Eurovision. Så nu kan ni alla se framför er vad jag gör på söndagar... i alla fall nästan likadant...

Upp till dans!

Det var vi och Alexander Rybak som stod för underhållningen ikväll. Kanske inte på samma plats, men ändå.

Frida sköter filmandet, jag i blå klänning på "scen"

Grillning på Norra Berget

Norge!

Även om jag kommer missa stora dela av kvällens schlager håller jag alla mina tummar för denne norske gutt!

Old times

Ida, som vi besökte i Peru, har kommit tillbaka till Sverige och Sundsvall. Det hyllar vi med en film från vår resa.

Vi har precis kommit upp på toppen av Waynapicchu, ovanför Macchu Picchu.

Där satt vi och åt tonfisk på bimbobröd.

Bild i FOTO-tidningen

En annan trevlig överraskning hittade jag i tidningen FOTO där jag fått en bild hedersnominerad i månadens bilder. Nice! Bilden tog jag i julas precis utanför mitt hus, den här stjärngossen stod och väntade vid järnvägsbommarna, ibland har man tur!

Hurra för överraskningar!

Dagens bästa går till... trumvirvel...mor kära mor! I min brevlåda låg idag denna låda med belgiska praliner, hur bra som helst, mer sånt!

Dagens mat

Viltfärsgryta - (HUR GOTT SOM HELST!)

Södra Berget

En tur på berget.

Dagens mat

Buljong med tofu och ångat grönt

Getostgratinerade kroppkakor med krispigt bacon

Solskenet i munnen

På tåget hem till Sundsvall läste jag ut Solskenet i munnen. En samling noveller av kinesiska författare. Det var något av det konstigaste jag läst. Berättelserna hade liksom ingen början eller slut, de bara var. Hm, nån som vet hur kinesisk litteratur fungerar?

Spanien, dag 5

Spanien, dag 1

Camprodon

Veckans böcker

Mycket vandring kräver också mycket vilande. Läste ut tre böcker på resan.

Hyllning till Katalonien. Skrevs av George Orwell 1938 och handlar om hans egna krigsupplevelser från fronten under Spanska inbördeskriget. Bra bok.

Den motvillige resenären av författarinnnan Jenny Diski. Är en reseskildrare och beskriver här några resor, men ur ett personligt plan. Roligast var kapitlena om när en tidning skickade iväg henne till iskalla Lappland för att skriva ett resereportage, hon som hatar kyla över allt annat. Bra bok.

Resa genom ensamheten av den svenska musikern Plura Jonsson. En mycket bra bok, biografi, skriven i små korta avsnitt, med bland annat uttdrag från hans blogg.

På resande fot

Vaknade 06:10 imorse i Barcelona. Metro - Buss - Flyg - Bil. Nu Hallsberg. Ska snart packa upp och sen, packa om. Imorgon bär det mot Sundsvall igen.

Vandring

Gardagensvandring gick utmarkt, om man bortser fran usel skyltning (alternativt att vi inte forstod). Men vi gick och hamnade dar vi hamnade, och efter knappt 5 timmar hamnade vi pa hotellet igen, sa det var ju bra! Det var stralande sol hela dagen sa lite harligt rod ar axlarna...

Pa eftermiddagen kvallen spelade vi yatzy och laste bocker. En liten tur pa byn och sen at vi lite kvallsmat pa hotellet igen. Till var forvaning verkar det ha flyttat in ett apr hotellgaster till har!

Idag ska vi vandra upp pa en topp, i motsatt till igar da vi inte besteg sa hoga hojder. Benen var trotta igar, men idag pigga igen!

Var katalanska som brukar ga utmarkt funkade inte riktigt imorse. Till frukost bestallde pappa svart te, men fick ett glas rott vin..., harligt att borja en bergsklattringsdag med!

Halsningar/Sara och Soren

Camprodon

Da var vi framme i Camprodon efter en resa med delmalen Hallsberg - Skavsta - Barcelona - Ripoll - Camprodon.

Den lilla byn med 2000 invanare ar supermysig med slingriga kullerstensgator och tva floder som moter varandra har. De pratar nastan bara katalanska, men vi har klarat oss bra hittills. En anna, varre foreteelse, var igar nar vi vid ankomsten 17:00 var oerhort hungriga och gick pa restaurangjakt; vartenda stalle var stangt! Har har restaurnagerna bara oppet mellan 12 - 16 och oppnar sedan 21 - 24. Som tur ar bor vi pa varldens basta hotell (verkar som vi ar de enda gasterna) sa receptionisten kallade till sig en kock och vi fick skapa var egen meny med soppa, omelett, sallad och brod.

Idag ar vi redo att ge oss upp i bergen. Vet inte riktigt vart vi hamnar eftersom tanten pa turistinformationen endast pratade katalanska och franska... Men vadret ar fint. Ska bli runt 25 grader och sol idag, sa vi lar inte frysa.

Ciao/Sara och Soren

Viva España!

Nu åker jag till Spanien. Adios amigos!

Sjöjungfrun

Under mina bilresor på examensprojektet har jag lyssnat på Camilla Läckbergs Sjöjungfrun. Det finns en del saker jag irriterar mig på i hennes böcker, men hon är extremt duktig på cliffhangers och att bygga upp mysterium. Den här gången blev jag dock grymt besviken på lösningen av mysteriet, samt slutet på den privata delen för Erika och Patrik. Men som sagt, cliffhanger är väl hennes grej...

Dagens promenad

Vem har sagt att Närkeslätten skulle vara platt...

Lite jobb

Veckans extrajobb, en artikel om djur som biter hundar, fästingar och huggormar. Som illustrationsbild fick söta hunden Hampus agera, hoppas det är okej för husse och matte!