I Peru!

Frida och Sara har an´nt till Peru!

Flygresan till New York gick fin fint med filmer som Mamma Mia p` underh`llningen. Sen uppstod dock lite problem. N´sta flyg var inst´llt men ersattes med ett direktflyg till Lima lite senare fast d`fr`n JFK flygplats. Vi fick oss en vansinnig taxif´rd p` en timma genom New Yorks alla stadsdelar. Till v`r  f´rtjusning fick vi se Manhattan skyline flera g`nger!

Pa nya flygplatnse sl´ppte chauf´rren av oss fel och vi fick ta t`g till r´tt terminal. Och v´l d´r sa de att vi kanske inte alls fick plats p` flyget, det visade sig en timma innan av´rd. Efter vansinnigt tr´tta och snurriga tv`timmar pa MacDonalds och en stensoffa fick vi ´ntligen beskedet att vi fick plats.Ombord p` planet somnade jag omedelbart och missade till och med lyftet, jag m´rkte det inte ens.

Framme och n`got piggare mótte Ida och David (som ´r svensk och inte amerikan upp oss). Vi `kte taxi genom Lima till vandrarhemmet . Jag och Frida satt med gapande munnar och tittade pa all trafik, f´rgglada hus och detta nya exotiska land. Vi bor p`ett gulligt litet vandrarhem i smeten av Lima, men med en liten tr´dg`rd och uteterass d´r vi `t frukost. Sen gick vi till Supermarket och inhandlade dricka, Inka-kola, godis och frukt. Det ´r alldeles lagom varmt, cirka 20 -25 grader och sol. Innan vi ska in till stan och tursita och fira ny`rsafton ska vi vila oss, jag har sovit, Frida sover fortfarande p`rummet (f´rv`nande va =)

N´r vi `ker vidare till Macchu Picchu ´r os´kert, vi ska kolla bussbiljetter inne i Lima idag.

GOTT NYTT AR TILL ER ALLA!!!

Mot Peruland

Nej, Björn, vi är fortfarande kvar..., men om 3 timmar går bussen mot Arlanda sen vidare HIT! Wish us good luck!!!

Mystisk åkomma

De höga kroppstemperaturerna har försvunnit och jag har kommit till insikt med att det kanske var självaste resfebern som härjade.

Sjukstuga

Med en topptemperatur på 39,5 grader känns det inte jättetajmat att få feber tre dagar innan avfärd till Peru. Det enda positiva just nu är att det är jul. TV:n visar trevliga program (trots att vi bara har kanal, 1, 2 och 4) och familjen är ledig och hemma så jag får sällskap och betjäning om jag ber riktigt snällt.

Julafton 2008

Efter en vecka hemma med grön gräsmatta och vårväder i luften vaknade vi på julaftonsmorgon med snö på backen. Nästan magiskt! Julafton förflöt som vanligt med god mat, fina julklappar och inte bara en, utan två jultomtar kom på besök!

God Jul i stugan med snö på backen

Dag 2 som lokalredaktör

Andra dagen som lokalredaktör fick spenderas på järnvägsstationen. Haha, det är så roligt att jobba i Hallsberg! =) (se förlängd version i morgondagens tidning)

Jobb i järnvägsknuten

Jobbade extra som lokalredaktör här hemma i Hallsberg idag. Och vad får man skriva om, är det inte typiskt så säg.

Bilder från hemfärd

HÄR trevligt hade vi på tågresan hem från Sundsvall för några dagar sedan.

Jul, jul strålande jul

Julstöket är i full gång, pepparkakorna är glasyrerade och granen står så grön och grann i stugan. Magen börjar också fyllas på med julens alla läckerheter. Godis hos mormor och massvis med glögg hos kusin i dag. Fortsättning följer.

Latinfest!

Igår var jag på latinamerikansk fest, ett perfekt sätt att acklimatisera mig inför Peruresan. Jag var tre huvuden längre än alla (inklusive killarna), jag fick lära mig spanskafraser som skulle tydligen vara bra att kunna (t.ex: " - Hjälp min kompis är kidnappad, hur kan jag hitta henne?") och jag fick lära mig att gruppen Agua Bella är superheta i Peru. Jag kommer säkert få det fin fint Peru.

Extrajobb

Jobbade lite extra på tidningen Sundsvall Nyheter som fotograf innan jag for hem. Fotat porträttet på Matthias Brian.

Det gångna året i bilder

Sitter och beställer hem fotografier från året som gått. Ska klistras in i ett fotoalbum, ni vet sånt där man hade förr i tiden, innan datorn och digitalkameran fanns.

Här kommer ett axplock:

Januari: Selma spa med familjen

Februari: Sista kvällen med gänget i Sundsvall innan långpraktik

Mars: Praktik som nattredigerare på GT

April: Promenarade mycket i Slottskogen, en dag mötte jag ett par lindansare som lärde mig

Maj: Sista dagarna i Göteborg kom föräldrar på besök

Juni: Med mor till New York!

Juli: Guitar Hero hos Gabriela

Augusti: Beatrice på besök i Närke

September: Roadtrip till Höga Kusten

Oktober: Besök hos Frida i Njurunda

November: Halloween i Närkeland

December: Julfest hos Frida

Hemma i grönland

Tågresan hem gick bra igår, fick sällskap ändå till Stockholm av trevliga Björn, Elin och Frida.

Här hemma är det grönt och varmt. Jag som tog varmaste dunjackan med mig ser ut som en inuit här nere.
Fick träffa Tusse idag, vi blev snabbt goda vänner.

Driving home for christmas...

C-uppsats godkänd. Ikvälll åker jag hem till Hallsberg för jullov - i 5 veckor!!!

Här finns bilder från "sista-minut-kvällen" med uppsatsen och dagenefter då vi firade med att Björn bjöd på pannkakor!

Lokalredaktören

Hallsberg kommuns hemsida har en ny sida som de kallar "Pressrum". Tydligen gjorde man stort intryck som lokalredaktör i somras...

Pulka!

HÄR roligt hade vi idag!

Julfest

En magisk julfest hos Frida ute i Skatan.
Gnistrande snölandskap vid havet, 15 grader kallt och en värmande stuga med god julmat.

fler bilder att beskåda finns här

Brandbilder

I slutet av november fick jag extrajobb att göra en bilaga åt räddningstjänsten. Här är några bilder från tidningen:

ÄNTLIGEN!

Låt mig säga pust. Uppsatsen i inlämnad och vi andas en kort stunt inna opponeringen på tisdag.

Vi firade med att gå ned till stan och handla julklappar och fika gott.

Vargavinter i Sundsvall

Det är snöigt och kallt här uppe. I dag runt -9 grader, hua mig!

Vägen till skolan

Vi, C-uppsats, utsikt från datasal

Tuffa tider

Vill bara meddela folket att jag sitter i skolan och pluggar en måndagkväll klockan 20:12. Jag har aldrig pluggat så här mycket under mina tre år på universitetet som de senaste två veckorna. Nu börjar det likna det tempo jag hade väntat mig när jag började. Trots det är jag inte jättenöjd, trivdes väldigt bra tidigare med ett tempo där man hann både plugga, jobba, träna, laga avancerad mat och spela fiol varje dag. Men målsnöret är nått på fredag. Då får vi pusta ut ett par dagar i alla fall.

Förresten. De har lite humor här på skolan. Se på Björns blogg! (Det huset jag förövrigt sitter i nu.)

JULKUL!

- Älskling... i år tar jag knäcken...
- ... på oss alla.

Haha, det här är det roligaste Svea rike producerat genom alla tider!!!

Julpyssel

Julpyssel i stugan

Rökutveckling

Ooops, det blir inte alltid som man tänkt sig.

Ni blir aldrig av med mig...

Det är kul att surfa in på GT:s hemsida och hitta bilder av mig som de fortfarande använder. Denna sjukhusbild dyker upp titt som tätt.

En dag med C-uppsatsen

Frida klockan 9:00.             Frida klockan 16:00

Ustikt från vår lilla uppsatslya på biblan

Veckans fiol

Så här i adventstider bjuder jag på en vacker julsång (om än ganska falsk i min version...=))
Så låt oss tända ett ljus.

I bakgrunden hörs min kompcd som tillhörde notboken med julnoter jag köpt mig.

Pluggtider

Frida är otroligt seriös när hon gör vår kvalitativa innehållsanalys.
(tack mamma för de färgade papperslapparna från Ullared, perfekt för djupa innehållsanalyser)

Mycket nu

Det är mycket nu. C-uppsats, möten med projektmänniskorna jag jobbar med (på fredag publiceras det, ni får se då!), spela med Gun-Britt å dom och fiollektioner två gånger i veckan. Träning och blogg får hålla tillbaka just nu.

Jag har däremot hittat en alldeles underbar artist, alla låtar är helt underbara! En sån här upptäckt sker max två gånger per år så jag är så glad. Tjejen heter Marit Larsen. Lyssna här!