Tillbaka fr`n Machu Picchu

Ja som sagt, nu ar vi tillbaka i Cusco efter vart aventyr pa Machu Picchu.

I mandags tog vi det bara lugnt i Cusco, solen sken och det var mycket varmt sa vi at glass pa torget och brande vara bleka kroppar. Frida och jag gar numera under namnet "the two rudolph med roda nasor". Sen tog vi en taxi till busstationen som, men dar fanns inga bussar, bara massa taxibilar. Men vi valde ut en trevlig chauffor som tog 25 kronor/person for att kora oss i taxi 10 mil over bergen, helt okej!
Valet av chauffor visade sig vara helt ratt, Ida blev snabbt bundis med honom da hon satt i framsatet och pratade spanska med honom hela resan. Det slutade med att vi efter halva vagen fick besoka hans enkla hem som han stolt visade oss.

Vi kom fram till Ollantaytambo nar det var morkt och checkade in pa vart hostel. Frida och jag som kanske inte riktigt vant oss vid Peruansk standard trvides inte direkt i det kalla dragiga rummet, men vad gora, som trost gick vi ut i den lilla byn och kopte oss vitt brod, philadelphia och varsin snickers i en affar dar alla var fulla, aven kassorskan. Det var tydligen nan fest i byn for plotsligt kom det massa maskerade manniskor som sjong och dansade. Vi stallde oss tryggt bakom ett par poliser, tittade, sen gick vi hem till sunkhostelet och sov.

Morgonen efter, 04:30 ringde klockan och vi ragglade ut i morkret och letade oss fram till tagstationen. Enda sattet att na Macchu Picchu ar via tag, de billigaste biljetterna tur och retur kostade 500 kronor! Men vad gor man inte. Framme i den lilla byn "varmvatten" regnade det, vi kopte varsin poncho och hoppade pa en av bussarna som slingrande tog oss upp till Maccu Picchu.

Inne i omr`det lag molnen tat och vi sag valdigt begrnsat. Men vi hoppade runt bland ruinerna och efter nagra timmar hade det klarnat. Macchu Picchu omradet ar sjukt stort och maktigt, den absolut storsta "utsikt-kultur-historia-natur" upplevelse jag varit med om.
De andra till villa absolut klattra uppfor berget som syns i bakgrunden av ruinerna, jag sa blankt nej med tanke pa skrackupplevelsen i Pisac men blev till slut overtalad. I kon till berget visade det sig att de bara slappte in 400 personer om dagen av sakerhetsskal, "turligt" kom vi alla in, jag som nummer 394 for dagen.

Turen uppfor berget gick ratt uppfor, det var trangt, brant och smala sma oregelbundna stenar att ga pa. Jag tog taten for att fa en bra takt och det gick fin fint, efter en timmar var vi pa toppen och utsikten var helt sjukt vacker! Nere i dalen sag vi hela Macchu Picchu och for att fira det hela at vi mackor med tonsfisk som vi hade med oss!

Efter det orkade vi ett par timmar till bland ruinerna inna vi tog bussen ned till "varmvatten" dar vi sov en natt pa ett hostel for 40 kronor, och betydligt frashare an det forra. Efter tagresan hamtade var favorit chauffor Mario upp oss och korde oss tillbaka till Cusco.

Imorgon aker vi fin buss till Lima, forhoppningsvis tar denna bara 18 timmar.Sen far vi nagra timmar i Lima innan vi tar nya buss upp till Piura, Chullucanas, den tar 14 timmar.
Okej, varldens langsta inlagg, men det ar ju inte var dag man aker till Macchu Picchu sadar.
Vi och i bakgrunden Machu Picchu, lagg garna en tanke till att vi klattrat anda darnereifran till den punkt vi star pa har.


Liten lama i machu picchu. Utsikt, det hogsta berget som sticker upp klattrade vi uppfor. Vi och taget till Machu Picchu. Vi i vara ponchos pa morgonen. Nere i byn "varmvatten" en indianstaty och en julgran gjord av pet-flaskor, miljovanligt!

Info till familj: Nej, min mobil funkar inte men ni kan SMS:a Frida. I Chullucanas tror jag vi kan prata Skype ocksa. Hlasa och gratta bade Kjell och Matz nar jag inte ar hemma. Och okej, jag ska inte klaga pa kylan langre, vi aker ju upp till 35 gradiga Piura nu!

Info till Bjorn: Va!? Var det inte en san hatt du ville ha! Hm... ska fraga Frida om den gar att byta, men det blir nog lite svart....

Kommentarer
Postat av: Björn

Neeej! Jag skojade bara! Jag tar emot vad som helst, bara indianerna gjort det. Mitt intryck av Peru hittills är att hotellen är billiga, invånarna är fruktansvärt trevliga och avstånden är oförskämt långa! Jag har beställt kurslitteratur! Har ni.....?!

2009-01-07 @ 23:41:05
URL: http://bjornshippablogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0