På guidad tur i Krakow

Smart marknadsföring från guideföretaget vi gick med i Krakow. Fota gruppen och alla kommer att länka till dem från sina bloggar... Här är "two friends from Sweden" och resten av gänget.

Hem ljuva hem!

RYBAK!

Konsert i söndags med Rybak på scen!

Krakow i bilder: dag 3

Judiska kvarteren

Judisk innergård. Ghettomuren. Filminspelning. Polsk snabbmat.

Krakow i bilder: dag 2

Slottet på Waffelberget

Auschwitz. Birkenau. Floden Wisla. Klezmerkonsert. Publik!

Krakow i bilder: dag 1

Main Square by night.

Park. Söt choklad. Mariakyrkan. Påven. ... staty

Krakow dag 3

Idag har vi gatt och gatt och gatt... nastan anda hem till Sverige trodde vi ett tag... Borjade med en historisk vandring i de judiska kvarteren, ghettot under kriget och schindlers fabrik. Sen sprang vi in i en filminspelning pa gatorna, handlade tydligen om post-war i Polen. Haftigt!

Sen gick vi tillbaka till gamla stan dar vi handlade lite sma presenter, sen gick vi fel, sen gick vi ratt och sen gick vi en bit till. Da hamnade vi pa en gigantisk galleria, Krakowska, dar det var shopping pa tre enorma vaningar. Kopte ett par grejer innan vi stupade ombord pa en sparvagn tillbaka till hotellet.

Snart ska vi ut och ata gott sista kvallen har. Imorgon gar flyget hem igen!

Ses snart igen!

Krakow dag 2

Pa morgonen akte vi till platsen som en gang var en av de grymmaste pa jorden, Auschwitz. Dar gick vi en guidad tur. Overkligt, skrammande och svart att forsta. Lat oss aldrig lata nagot liknande ske.

Tillbaka i Krakow promenerade vi runt i stan, upp till slottet och langs floden. Pa kvallen gick vi pa konsert med band som spelade judisk klezmer musik, alldeles intill vart hotell. Fantastiskt bra! Sen at och drack vi gott.

Imorgon ska vi ga en guidad 3-timmars vandring i vara judiska kvarter och bland annat besoka Schindlers fabrik dar han lyckades radda massa judar fran doden. Ska bli spannande!

Kram pa er dar hemma!

I Krakow!

Aida och jag har anlant till Polen efter lang resa. Tag, buss, flyg, tag och sparvagn. Ett antal missoden gjorde att det kanske inte gick riktigt dom det skulle, tva ganger lyckades vi aka at fel hall (dock ej flyget som definitivt flog soderut).

Vi bor fint i det judiska kavrteret som under andra varldskriget var ghetto har. 65 000 judar bodde har, efter kriget fanns bara ett tusental kvar. Nu ar det upprustat och fint med massa mysiga restauranger och cafeer. Till lunch blev det piroger med spenat till kvallsmat at vi varm choklad och appelkaka, perfekt!

Gick ocksa till gamla stan och beundrat fotorgaferade alla vackra byggnader och grander. Shoppade lite fina prylar ocksa. Vadret har varit fint med sol och runt 10 grader.

Imorgon aker vi till Auschwitz med guide. Hemskt men sakerligen spannande och nyttgigt att ta del av.

Ha det fint!

Dagens lyckopiller

Medhavd picknick i form av Subway mackor ska ätas

På Styrsö, Utterviken, är alla glada. Vår båt, gratis att åka med språvagnskortet!

Vi har funnit paradiset på jorden. På Styrsö är allt vackert och alla är lyckliga. Det finns bara pittoreska trävillor med snickarglädje, äppelträd som dignar av frukt och på de små gatorna kör familjerna runt varandra på flakmoppar eftersom bilar är förbjudna. Och tänka sig, ett av våra favorithus visade sig vara till SALU! Så dit ska vi flytta så fort vi samlat på oss sisådär 12 miljoner. Några helger till på GT så är nog det kixat.

Bokskörd

Fågelbovägen 32 - Sara Kadefors. Lyssnade som ljudbok i bilen. Eländes elände. Huvudpresonen är hemsk och blir bara hemskare. Blev deprimerad av att bara höra på hur hemsk hon var.

Gräset sjunger - Doris Lessing (fjolårets nobelpristagare) Även här var det eländes elände. Men på ett spännande sätt. Bra!

Sucka mitt hjärta men brist ej - Mark Levengod. Ljudbok i bilen, uppläst av författaren själv. Han är min nya idol och förebild. Underbara kloka Mark!

Musikvetenskap VII

70-tal. Progg. Dansband. ABBA. Fusion. Symfonisk rock. Reggae. Hårdrock. Jamaica.

Cheops pyramid - Hoola Bandoola Band

Leende guldbruna ögon - Vikingarna

Love isn't easy - ABBA

Hair - Hair

Electric light orchestra - Livin´thing

Långhelg i Hallsberg

Marknad. Svampplockning. Lunch- och fikadejter. Bowling. Häng. Film. Träning. Good times!

(se mer här)

Musikvetenskap VI

dag förelästes det om musiken från slutet av 60-talet. Filosofiska texter, avancerade studioinspelningar, stilblandningar och pyskodelisk musik.

Bob Dylan - Like a rolling stone

The Beatles - Eleonor Rigby

Joni Mitchell - Both sides now

Tages - She´s having a baby now

The kinks - You really got me

Såld...

...via bildbyrån.

Sommaren 2007, Hemsjön

Kombodag

Promenad i Botaniska

Gemensam middag, peruansk "ceviche".

Filmkväll "A hard days night"

Dagens tidning

Dagens arbetsplats...

...en lerig åker i spöregn.