Bokfrågor

1. Den värsta läsupplevelse du haft? Förhoppningsvis slutar jag väl läsa innan det blir riktigt illa men ibland plågar jag mig alltför långt, som i tex. Vem är Björn och vem är Benny? av Hasse Pihl och Fredrik Lindström (som annars är helt genialisk), En ond man av Hans Alfredsson (också ett snedsteg av ett geni) och Gentlemen av Klas Östergren.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills? Alla böcker av Per Nilsson som jag läste under högstadiet påverkade mig otroligt mycket. Sen har jag läst mycket bra, men inget som påverkat mig som person sådär tror jag...

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av? Eftersom jag är så sjukt lättskrämd undviker jag sådana böcker. Men kommer ihåg en bok jag läste från högstadietiden, Björn av Bengt Nilsson, den var hemskt otäckt minns jag att jag tyckte.

4. Vad använder du som bokmärke? Rött märke med guldfjäder på.

5. När brukar du läsa? Det blir inte så mycket eftersom mycket pluggböcker ska slukas, men en kort lässtund innan jag somnar blir det oftast. Annars i trädgården hemma på sommaren...

6. Vad är bättre, pocket eller inbundet?  Lika lika. Inbundna är fina men pocket är bäst när man är ute på vift.

7. Vilken bok läser du nu?
Jag läser Havets stjärna av Joseph O'Connor. Potatispest i Irland, mitten på 1800-talet, ett skepp fullt med irländska immigranter i både första, andra och tredje klass, följa deras itidigare liv och hur de hamnade på båten.

8. Och vilken sida är du på? Sida 294 av 484

9. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? Nej, kan inte ens med att kluddra och anteckan i mina studieböcker, då förstör man deras själ.

10. Påverkar titeln/omslaget om du överväger att läsa en bok? Ibland, ja

11. Sidantalet, då? Nej, läser allt

12. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet? Gud förbjude

13. Finns det någon bok som läst flera gånger? Vissa av Per NIlssons böcker har jag nog läst flera gånger... speciellt Hjärtans Fröjd och Du & Du & Du. Har svårt för att läsa samma bok igen, det finns ju alltför många olästa jag vill läsa!


14. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det inte är någon bok du gillar? Jag lånar gärna ut men har svårt för att sälja och ge bort. De flesta hamnar på vinden i torpet där de får stanna tills jag skaffar mig en stor herrgård med eget bibliotek att fylla.

15. Tar du med dig boken du läser på toa? Nej

16. Just det, läser du i badrummet? När jag hade badkar försökt jag, men det är så bökigt

17. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Förde lista men den blev alltför lång och jag hann inte läsa i samma takt. Så nu hoppas jag på att de bästa tipsen stannar kvar i huvudet tillräckligt länge för att jag ska minnas när de dyker upp på bokreor.

Kommentarer
Postat av: Sara

du måste börja läsa på toa! det är ett perfekt tillfälle att leva sig in i en bok =) hoppas du haft en trevlig advent!

2008-11-30 @ 22:30:52
URL: http://blogg.aftonbladet.se/10610/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0