Kvinnor och män i media

I vår C-uppsats undersöker vi bland annat kvinnor och mäns representation i media. Vi har ännu inte gjort vår egen empiriska undersökning men den teori vi läser säger att representationen ligger på ungefär 30 procent kvinnor, 70 procent män i nyhetsmedier. Nyfiket var jag tvungen att kolla hur det står till med det i mitt eget journalistiska arbete. Så jag plockade fram alla bilder som jag hade publicerade i sommarens NA och räknade. Mitt resultat av kvinnor och män på bilder:

42 procent kvinnor
58 procent män

Och på min hemsida har jag bilder på:

44 procent kvinnor
56 procent män

Ganska nöjd att jag höll en bit från teorin. Men ändå. Varför syns männen mest?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0